dehaze
scoala de musica ina cristea iasi

Metoda pedagogică

Profesorul trebuie sa aiba un simt asemanator unui medic, trebuie sa poata cantari aptitudinile si calitatile diferite ale acelora pe care trebuie sa-i instruiasca.

Nu se poate intrebuinta un sistem standard pentru toti elevii iar, pentru asta, trebuie sa observ si sa dezvolt particularitatile individuale si personalitatea viitorului artist, apoi sa aplic metodele si repertoriul potrivit fiecaruia dintre ei.

Tehnica pianistica se bazeaza pe pozitia naturala a corpului si a aparatului pianistic.

Rezolvarea problemelor ritmice este primordiala iar degetele trebuie sa fie conduse de numarat, pauzele respectate cu strictete in asa fel incat sa se constientizeze problemele de ritm si tempo. Atunci cand incepe studiul unei piese muzicale, elevul trebuie sa o inteleaga din punct de vedere al formei muzicale si al armoniei, astfel incat piesa trebuie invatata intai cerebral, apoi studiata.

La lectie si in studiul individual se pretinde mobilizarea tuturor resurselor psihice si fizice deoarece trebuie realizate: respectarea textului, cautarea intelesului muzical si redarea acestuia in acelasi timp cu rezolvarea problemelor tehnice, motorice si obtinerea unui sunet de calitate, adecvat stilului muzical studiat.

Esential este sa-l inveti pe pianist cum sa studieze, nu cum sa cante perfect. De asemenea, nu conteaza numarul de ore ci calitatea atentiei.

Pentru elevii mici, incepand cu varsta de 4 ani, aplic metode amuzante si eficiente de invatare a bazei teoriei muzicale.

Pentru invatarea notelor ne imaginam ca intreaga claviatura contine o lume de poveste care se imparte in doua imparatii: imparatia notelor cu glas subtire, peste care stapaneste mana dreapta si imparatia notelor cu voce joasa, peste care este stapana mana stanga. La hotarul dintre cele doua imparatii sta Domnul Do, care are grija ca mainile sa nu treaca fara voie dintr-o imparatie in alta. Fiecare nota devine, astfel, un personaj: Re – Regele, Mi – Domnul Mitica, Fa – Fata care face curat in castel, Sol – Soldatul, La – Lacramioara si Si – Singurel. La alti copii functioneaza biletele lipite pe clape pentru fiecare nota, nota fiind asociata cu un animalut, floricica, etc.

Pentru explicarea celor trei registre ne imaginam ca in registrul acut canta pasarelele, in registrul mediu canta copiii, iar in registrul grav ursuletii, asocieri din cele mai diverse care au rolul de a-i dezinhiba.

Pentru invatarea valorilor folosim fise in care fiecare valoare este asociata unei imagini: nota intreaga este printul, doimea este printesa, patrimea – dadaca, optimea – fetita iar saisprezecimea – baietelul. Calcularea lor matematica se face pe degete sau imaginandu-ne impartirea unor mere in mod egal intre mine si ei.

Elevii mici au nevoie de pauze scurte in timpul lectiei de pian, timp in care pot aprofunda ceea ce au invatat deja. Astfel, ei vor colora imagini impartite pe sectiuni, avand grija ca fiecare parte a desenului sa corespunda valorii sau notei respective.

Incerc sa explic de fiecare data logica interna a piesei, oricat de mic ar fi elevul, si sa gasesc metode pentru a se asimila logic o partitura. Apoi, bineinteles ca trebuie create reflexele. Logica impreuna cu reflexele taie mult din emotii si, totodata, se mai rodeaza in timp. De aceea organizam auditii cu public cat mai des.

share Share it, daca ți-a placut!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *